Följ Webstep

Hur kompetensutvecklar du dina kunder?

Blogginlägg   •   Maj 02, 2018 14:30 CEST

På Webstep är vår mission att hjälpa våra kunder och medarbetare att nå sin fulla potential. En väldigt viktig komponent i vår strävan har varit våra Kompetenshelger för våra fantastiska konsulter. Sedan ett år tillbaka erbjuds även våra kunder möjligheten, och den 4/5 är det dags igen då vi välkomnar ca. 80 anställda från 7 kunder när Sam Newman kommer på besök.

På Webstep är vår grundtes kring vår verksamhet både internt och externt enkel: Vi är ett kunskapsbolag. Utan den kollektiva kunskapen i vårt företag har vi inte mycket till verkstad. Det är oerhört viktigt att vi kombinerar stor kunskap med en fantastisk kultur och gemenskap. Genom trivsel florerar kreativitet och i denna kombination skapas det underlag för att dela kunskap med varandra, både internt och externt.

För att verkligen visa våra konsulter att deras kompetensutveckling inte bara kommer från ett nytt spännande uppdrag, så har vi under flera år nu berikat våra kollegors geniknölar med kompetenshelger ett par gånger per år. Vi har haft besök av några av världens bästa inom sina områden. Våra lärare genom dessa år har bl.a. varit Dan North, Dave Farley, Gojko Adzic, Simon Brown och Kevlin Henney. Nu i maj kommer Mikrotjänsternas mästare till oss - självaste Sam Newman. Vi kommer i vanlig ordning tillbringa helgen på Nynäs Havsbad och alla ser vi fram emot en späckad helg med ännu en person som vigt sitt liv till ett för oss mycket viktigt och spännande område.

Denna kompetenssatsning har även uppmärksammats hos våra kunder. När våra konsulter återvänder till sina uppdrag på måndagen efter en kompetenshelg, så är det inte sällan att viljan uppstår att frälsa världen med den påbyggnad av kunskap man fått. I flera fall, så har våra konsulter lyckats med att påverka kundens egna processer och arbetssätt, direkt inspirerat av innehållet i våra kompetenshelger. Detta är precis det vi vill att våra konsulter ska vara och se sig själva som: Rådgivare.

Med detta som facit, så slog tanken oss: hur kan vi på samma sätt inspirera våra kunder? Sedan ett år tillbaka så erbjuder vi våra kunder att på samma exklusiva sätt som våra konsulter, få ta del av våra lärares kunskap. Satsningen har vi döpt till "Competence Summit". I anslutning till vår egen kompetenshelg så kör vi en komprimerad variant av ämnet ifråga, där våra kunders anställda får ta del av samma information som våra konsulter under helgen.

Den 4. maj kommer Competence Summit gästas av 80 anställda från 7 av våra kunder där ämnet för dagen är Micro Services med Sam Newman som föredragshållare. Detta är det bästa som finns; energi kring ett område som berör, inspiration efter att man lärt sig något nytt, att se saker från ett nytt perspektiv. Vi hoppas därmed att våra kunder smittas av den inspiration våra konsulter får under samma helg.

Kompetensutveckling måste vara det viktigaste för ett kunskapsbolag. Att bortse från kompetensutveckling med hög kvalité är lika förödande som att försäljningsavdelningen eller rekrytering inte levererar. Vår målsättning är att kontinuerligt utveckla våra medarbetares kunskapsbas genom att anlita världens bästa lärare i en inspirerande miljö. Att kunna dela detta med våra kunder är något vi definitivt kommer fortsätta med. 

/Eje Thorarinsson

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Agree With Privacy Policy